BIKA SZEME #6


12/03/2017 – 19:10 | Feltöltötte:

Újból összekaptunk 5 arcot a magyar mikrofonos szcénából, öreg- és újiskolás emszíket egyaránt kérdezgettünk. Szubjektív vélemények, gondolatok, hogy picit jobban megismerjétek “az embert a színpadról”.  Ki nyitottabb, ki szűkszavúbbra húzta a dolgot, … elő az olvasószemüveget!

bikk6

RH – Nemrég egy riportban mondta EL-P (Company Flow / Run The Jewels), hogy szükségszerű változnia a hip-hopnak, fontos az állandó megújulás, nem maradhat ugyanaz, új írányzatoknak kell változtatnia a hip-hopon, és aki nem fogadja el a hiphop változását és még mindig körömmel ragaszkodik a 90es évekhez, az igazából csak a saját akkori életciklusát hiányolja, az élményekkel teli fiatalkorát, ha szereted a hip-hopot akkor együtt élsz az evolúcióval… ti, hogy látjátok ezeket a dolgokat?

APES – Egyetértek..maga a műfaj születése pillanatától fejlődik, bővül, és szinte zenei szivacsként építi magába a különböző irányzatokat, illetve stílusjegyeket immár 40 boldog éve… mindamellett, hogy illik ismerni, illetve valahol tisztelni a bizonyos korszakokat, a zenei sokszínűség és akár a mai trendek aktív használata nem feltétlen kell, hogy kommersz szarrá váljon… bár arra is van példa :) a hiphop szellemisége az, ami igazán jelen kell, hogy legyen.

GEGE – Annyiban nem tudok egyetérteni, hogy kizárólag azért csinálnak MC-k és producerek az aranykorra hajazó cuccokat, mert valami nosztalgikus érzés köti őket a 90’s-hoz. Ettől függetlenül véleményem szerint is létezik egy evolúció, a hip-hop fejlődik valamilyen irányba, és ennek a fejlődésnek a menetén létrejönnek egyaránt jó és szar szettek. Gondolom ez a 90-es években sem volt máshogy, csak manapság a szarnak is jóval nagyobb a publicitása. A lényeg szerintem az, hogy nem szabad 1 stílusnál leragadni! Ha mást is kipróbál az ember, akkor több tapasztalata lesz, akkor fog tudni szerintem igazán eredeti, újszerű motyót csinálni mind zeneileg, mind vaker szempontjából.

FAKTOR – Nekem az a nézőpontom ezzel kapcsolatban, hogy a változás az jó , valójában az, hogy milyen irányba fejlődik és ki milyen következtetést von le magának belőle, na az a nem mindegy. A 90-es évek … pfuuuu … hát az életem, imádom, tök jó, de mivel nemcsak hallgató vagyok, hanem előadó is, így viszont fontosnak tartom a megújulást is, mert így tudok fejlődni, megnézni mire vagyok képes :) szeretek zenélni, kísérletezni, mivel baromi jó kisülhet belőle.

BANKOS – Az ember legyen nyitott, de ez kicsit szigorú. Mindenki azt hallgat, és olyan zenét ír, amilyet akar. Ugyanakkor egy old timer-rel nem igazán indulsz túl jó esélyekkel pl. a 2017-es forma-1 szezonban.

ÁTS FERI – Csinálnak mai nap vad zenéket 90-es évek sztilóban. Kell ilyen. Az említett evolúciós példát egy fajon belüli variációkra is érvényesnek kéne tekinteni. Lehet ugyanolyan a stílusa, ha közben más aspektusaiban mégis képes megújulni. A keveredések, mutációk amiknek eredménye az új vonalas rap, trap, amikre az eredeti idézet gondol pedig nem feltétlen biztosíték a legerősebb egyed létrehozására.
Fontos újra felfedezni egy egy műfaj alapjait és új módszerekkel, kézzel, gondolkodással hozzányúlni, így életben tartva az eredeti hangzást.
(ahogy a jazz vagy a blues zenénél is vannak, akik mai napig az egy szál gitárt vagy zongorát vagy klasszikus felállást választják, sőt komolyzenében konkrétan több száz éves pontosan leírt kottákat képesek frissen, újként bemutatni. )
A kísérletezést viszont nagyon fontosnak tartom, és nem tehetünk úgy, mintha nem történne a tengerentúlon az hangzásban, ami a művészetnek (így annak minden piacának is) reflektálnia kell a  korára nem csak tartalmában, de technikájában is különben az lemarad, – a zenében is a stílusok keverése hozott létre mindig új irányzatokat, ami egyértelműen szükségszerű ha nem akar kihalni – de a fentebb említett evolúció nem csak a beatre és a flowra kellene, hogy értsük, hanem első sorban a szövegre.

RH – Manapság nagyon nehéz kizárni a politikát a mindennapokból. Ha a külföldi hip-hopot nézzük sokkal inkább jellemző, hogy politika átjárja a verzéket, a hazai piacon csak 1-2 mc-nél érezhető ez erősen, a napi aktuálpolitika mennyire foglalkoztat benneteket, mennyire fontos, hogy véleményt formálj, hangot adj a szövegeidben, vagy teljesen hidegen hagy az öltönyösbiznisz.

BANKOS – Nem bánom, hogy nincs jelen a zenében aktuálpolitika.

GEGE – Én próbálom követni a mindennapi eseményeket és minél több forrásból is táplálkozni, hogy ne csak egy oldalát lássam adott dolognak. Az én hip-hop-szemléletemben fontos szerepet játszik ez. Ez egy ellenkultúra, ami egyrészt szembe megy mindennel, ami igénytelen és tömeggyártott, másrészt pedig szót emel a társadalmi igazságtalanságok és egyenlőtlenségek ellen. Abból meg itthon rengeteg van az utóbbi években, úgyhogy én próbálok szem előtt tartani mindenféle közéleti és politikai dolgot, és gyakran alkotok is véleményt ezekről trekkekben.

APES – Fontosnak tartom, hogy az ember legyen úgymond képben azon dolgokról, amik a világban és pláne itthon zajlanak, akár politikai, akár közéleti szempontból.. Átlagember kétféle van, a leszarom, úgyse én döntöklehúznak stb, meg aki értékeli a tájékozottságot.. Ha úgy érzi egy mc, egy slammer, egy csapat, hogy ezekről van épkézláb véleménye, akkor símán! Konstruktív jellegel olyan világképet lehet visszaadni, ami akár egy nagyon komoly muzsivá fejlődhet.. Nem egy szép új világban élünk, sok szigorú téma akad, én például szívesen hallgatok néhanapján hasonlókat, sőt ha visszagondolok anno már a 98 körüli arcok se szerették a rendszert:) Big Up!

FAKTOR – Lázadtam már eleget kiskoromban 🙂  … Most egyszerűen csak jól érzem magam. Hidegen hagy a rappolitika.

ÁTS FERI – Mi (Sör És Fű) mindig úgy voltunk ezzel, hogy az aktuális problémák csak tünetei más problémának, így visszavezetve a probléma kiindulópontjában alapvetően az emberek gondolkodása áll. Így nem a gond jelenlegi megnyilvánulására fókuszálunk és beszélünk konkrét aktuálpolitikai dolgokról, hanem a mindenkori hatalmat kritizáljuk, a mindenkori elnyomás összes formáját utasítjuk el és a szabadság minden lehetőségét hirdetjük. Hiszen az aktuális problémák nem oldhatóak meg anélkül, hogy az emberek gyökeresen ne kezdjenek el máshogy gondolkodni. Próbálunk ezért úgy fogalmazni, hogy az ne évülhessen el és a jelentése ne tudjon csorbulni az idő múlásával vagy a tér, a környezet vagy a hallgató felcserélődésével.
Minden féle embernek, embercsoportnak, mozgalomnak, korszaknak segíthessen meglátni a helyzet mélyebb problematikáját és a megoldás lehetőségét. Ebben hiszünk, és persze minden formában pozitívnak tartjuk azt, ha a szavak és gondolatok erejével, békés eszközökkel hatnak az emberek másokra a jó ügyért. Ezt, személy szerint az egyetlen okának és céljának tartom a saját működésemnek.
RH – A vinyl jó pár éve éli már reneszánszát, az utóbbi években az audiokazettanyomás is felfutóban van, már itthon is vannak ennek jelei, hogy látjátok a CD, a kazi egy kötelező merch lett, mint mondjuk egy póló,… csak egy ereklye, hisz tudjuk, hogy lejátszásra már nem sokan használják, feldobom a polcra és mehet az mp3 verzió a fülesbe. Ti nem érzitek azt (a viniltől eltekintve), hogy ezek a hanghordozók más szereppel bírnak, mint korábban … valamint mennyire érzitek jó útnak a fizetős letöltést, mint a legegyszerűbb értékesítést, ami egyben a leggyorsabb út is a hallgatóhoz?

BANKOS – Teljesen. Egy mp3 playlist gyűjtői kiadásban. Részemről nincs baj a fizetős letöltéssel.

APES – Bevallom durva volt eljutni a ceruzás tekeréstől a tepsifonig haha! Mára teljesen szimbolikus jelentősége van egy nyomtatott cdnek, kazinak.. egyrészt megtiszteled vele az előadót, másrészt lesz egy elég pimp vitrined :) ..nem sokan nyúzzák az eredetieket, ha már adott a tech nyilván.. De jó fless volt anno lemásolni, hogy ne kopjon a szalag.. meg a kurva karcok :) Mindig is jó lesz átvizsgálni egy borítót, belső füzetet, de nem baj az, hogy ilyen egyszerű már leülni és zenét hallgatni, akár fizetős, akár szabad elérhetőséggel.. Nyilván minden előadó eldönti milyen mértékű merchet vállal. Van igény, kereslet ezekre a motyókra, sapik, albumok, póló, akármi.. kötelékfélék a kedvenc bandáddal.. fasza dolog vice verza.

GEGE – Van egy olyan irány, hogy mercs lesz ezekből is, de szerintem sokan vannak, akik szeretik nosztalgiázva lepörgetni akár egy új kazit is egy walkman-en, vagy kazis magnón. Ugyanez a CD-vel is. Nekem például full más élményt adott az új Mekvárt cuccot végighallgatni a régi kazettás magnómon, mintha digitálisan szereztem volna be. A vinyl meg magáért beszél. Jó dolog, hogy még van, aki ad arra, hogy lehessen kicsit nosztalgiázni a cuccai fölött, meg kézbe lehessen fogni!

FAKTOR – pfff, ezzel én sosem foglalkoztam, csak arra emlékszem, amíg nem volt mp3 jobban megbecsültem a zenét, és élveztem az utánajárást. pl. hogy honnan tudom megszerezni ezt, vagy azt.

ÁTS FERI – Ezek inkább műtárgyként funkcionálnak. Mitha szobrokat vagy sokszorosított grafikát venne az ember, azzal a csavarral, hogy a vizuális, esztétikai szerepe és a tervező személye háttérbe szorul, és a műtárgy alkotója a zenész lesz. Sokat jelent, hogy vannak emberek, akik úgy is képesek cd-t venni, hogy lehet sosem játszák majd le, csak azért, hogy ránézhessenek olykor, hogy felidézze bennük az emlékeket vagy támogassanak előadókat.
Minden zenénk ingyenes leszedhető. Az internetben pont az ingyenes hozzáférés és az infók közösbe adása a lényeg. Magyarországon, underground zenében az, hogy van opció a fizetős letöltésre mint támogatási formára, és van, aki ezt igénybe veszi inkább gesztus jellegű.
A rapben nem a csak a zenéd vagy, hanem az egész koncepciód, amit magad köré építesz, így nem csak hanganyagot értékesíted hanem magát a jelenséget ami vagy, tehát a fizetős letöltésből származó profit nem fedi le egy produkció piaci értékét.

RH – Ha a partylátogatási trendeket nézzük, akkor néha úgy érzem, hogy átlagban nem is a hip-hop zene miatt járnak az emberek buliba, hanem kimondottan egy fellépő miatt érkeznek, fanok, rajongók, kik a koncert után le is pattannak a helyszínről. Hiába rakja a legnagyobb bombákat a dj. Ti, hogy látjátok a magyar partykultúrát, és mi az amivel lehetne emelni a nívón, hogy a fiatalok ne a laptopot bújják szombat este?

APES – Látod, ebben nagy szerepe van szerintem az előző kérdésben taglalt online világhoz is.. átalakulnak a kölykök, egyszerű, és valljuk be szinte free otthon a gép előtt lekattintani bárkit és bármit.. ez előidéz egy generációs lustaságot, és nem feltétlen okoz plusz érdeklődést..

GEGE – Maximális egyetértés részemről… Engem el is szomorít ez nagyon, a 2000-es évek második felében mikor én igazán sokat jártam koncertekre egyáltalán nem így nézett ki a dolog, és gondolom előtte még annyira se. Hiányzik a unity az emberekből, az igény, hogy megismerjék azokat, akik ugyanazért jöttek, mint ők. Számomra ez full érthetetlen. A Dj-ket sajnálom a legjobban, akik a mai napig a legtöbb helyen patent zenéket pakolnak a bulik előtt és után, hiába lézeng ott csak két ember. Én pl. több dzsemmelős bulit nagyon adnék, ahol felváltva nyomja 3-4-5-6 MC végig akár a saját, akár egy adott producer által összepattintott alapokra. És ha már bulik, mindenképpen respekt a Secret Reality, meg a MondaySession brigádnak. Pesten ők tudják, hogy kell jól összehozni a jónépet.

FAKTOR – Ezt passzolom.

ÁTS FERI – A bulitrend egyértelműen az alkoholra épül. Ezen nincs mit szépíteni. Az emberek bebaszni járnak el. Amíg nincs egy olyan környezet, ahol jól tudják magukat érezni anélkül, hogy egy alternatív valóságba kényszerülnének szociális életet élni (mint az internet vagy a hétvégi részegség) addig ez tendencia marad és csak erősödik.
A közönségnek közösségként is működnie kéne, nyitni kéne egymás felé, ezek sok szempontból azonos gondolkodású emberek (ha már ugyanabban a buliban vannak éppen, egy közös pont biztos van) akik annyira nem is különböznek egymástól. Hatalmas erőként érvényesülne egy ilyen jellegű összetartás, pláne, ha a szórakozóhelyek is nyitnának efelé. Az olyan helyek mint a kultiplex, tűzraktér hiányában elterjedtek a bulikat iparosként bonyolító steril üzletek láncolatai ahova az ember elmegy és a koncert után egyszerűen nincs dolga ott, menne valami otthonosabb helyre, főleg, úgy hogy ott senkit nem ismer.
Röviden: Kéne pár fasza hely, ahol otthon érzik magukat és, hogy legyenek nyitottabbak egymással a fejek, hogy mindenhol mindenki mindig otthon legyen.

BANKOS – Az EL-P idézet idevág.

RH – A 4 alapelem graff, breaking, djing, mcing. Mennyire érzitek, hogy így 2017-ben már nagyon nem érezhető egy egységnek, a rap az külön utakon jár pénzt keresni, persze minden elem valmilyen szinten az egoról is szól, de a rapben követelik legtöbben a koronát. Ti, hogy jellemeznétek a mai hip-hopot, mint mozgalmat?

ÁTS FERI – Mindig is sok volt a mondanivalója az embereknek, most lehetőségük is lett elmondani. Az ego örvény olyan, hogy minél jobban eteted annál jobban uralkodik feletted, de sok olyan MC van, aki mindeközben képes teljesen kívülről figyelni önmagát, mint rappert és nem ragad be az énképébe.
Ez fontos szerintem ahhoz, hogy az emberek emberként is megbecsülhessék egymást. Az, hogy az ember ne tartsa feljebbvalónak magát másoknál. Ez volna az első lépés az egység felé. Talán azért korlátozódik lokális vagy haveri körökre a mozgalom, mert nincs olyan hely, esemény ahol a forradalmi érzés kicsapódhat, az, hogy egységet alkotunk, hogy ideológiai háttere van, amin osztozunk mind. Vannak zenék amik teljesen kihagyják ezt az érzést, nincs kapcsolatuk ezekkel a koncepcióval: hogy létezik lehetőség az összefogásra. Az egy másfajta világ, semmi köze ehhez. Real részen én egy erős és kiterjedt hálózatot látok, tudatos emberekkel, jó emberekkel, akik mindenféle formákból szerveződnek és dolgoznak azon, hogy a hozzájuk hasonlóakkal megteremtsenek egy élni és élni hagyni világot, amiben a befektetett energiák újrahasznosulnak, és ami jelen helyzetben finoman szólva is szükségszerű.
Több ilyen dolog van, nem tudom miről, hogy lehet most beszélni, de például, aki még nem volt annak érdemes elnézni egy Secret Reality bulira… aki volt az meg úgy is visszajár.

FAKTOR – Egyre többen vagyunk és egyre jobban szethúz mindenki, ma már a hallgató is rapper.

APES – Valóban, én is azt hiszem, hogy a rap, mint elem sokkal nagyobb hangsúlyt kap, ma tíz srácból nyolc rappel, egy fest egy táncol..Felnőtt egy komoly writer- és táncos generáció, sokan kirepültek, kevesebb az aktív inspiráló erő… meg a csapból is rap folyik, nyilván a legnagyobb hype az mc-körül van.. Pár éve még nagyobb számban akadtak olyan “tanárok”, akikkel a srácok találkoztak, inspirálódtak, nyilvános edzések, illegal bombing… kicsit háttérbe szorultak ezen elemek, a trend is más, a dj-k kütyüznek..(egyébként nagy respekt, rengeteg atom zenemágus fejlődött és érett meg Mo-n!) ez van.., de aki komolyan akar a hip-hoppal foglalkozni, az szívja magába az összes elem értékét, ne csak a szöveg(elés) jelentse azt, hogy akkor rapper vagyok-leszek… A mai emceeknek is fel kell hívniuk a figyelmet a kultúra teljességére!

BANKOS – Sok minden változott, de a lényeg, hogy az emberek most is örömüket lelik ezeken a területeken, egymástól függetlenül.

GEGE – Jobb lenne, ha nagyobb lenne az összetartás. Vannak efelé lépések (pl. pont az előbb említett Secret Reality), ahol próbálják ezt megvalósítani, és én úgy látom, hogy szerencsére ez sikeres is tud lenni. Persze sajnos nem annyira, mint akár 1-1 nagyobb név koncertje, amiről ez hiányzik. Azt gondolom, hogy nagyon sok hip-hopot hallgató embert a kultúra többi része annyira sajnos nem érdekel, mert 1-1 MC-t hallgatnak csak inkább, ez meg szerintem nagyon szomorú. Jobban örülnék, ha az elemek kölcsönhatásban léteznének, és tennék mindezt úgy, hogy az ötödik elem az alap.
RH – Megdöbbenve látom a közösségi hálón, hogy a mai mc-k frappáns, vagy éppen butuska szövegfoszlányait a fiatalok milyen nagy számban varratják fel magukra… minap pont Tkyd profilján láttam számozott fotógyüjteményt erről, hogy az ő verzéit már 130-nál is többen varrták fel, ti, hogy vélekedtek erről a jelenségről?

GEGE – A tetoválás jó dolog, ha az ember jól megfontolja. Sok MC van itthon, aki ír annyira ötletes meg eredeti sorokat, gondolatokat hogy teljesen legitimnek tartsam, hogy azok más emberek testén díszelegjenek. Na meg vannak olyanok is, akik nem ilyeneket írnak, aztán mégis megtörténik. Mondjuk inkább egy kevésbé jó MC kevésbé jó szövege, mint egy OraveczNóra vagy egy Coelho idézet…

APES – Elég bevállalós,nekem bejön.. de nyilván gondolja át mindenki párszor, nehogy később megbánják a brék… egyébként kurva jó érzés lehet az adott mc-nek, hogy a gondolatai, saját szavai ilyen hatást váltanak ki… azért benne van ebben szerintem a mai tattoo lázadás is rendesen.. Live now pay later típusú gondolkodásmód.. Én speciel szeretem a letteringet.. Van egy cimbi csajszi, aki tőlem akar varratni, de még tudtommal nincs fent a sor… (faszom 😀 )

FAKTOR – Mindenki azt csinál, amit akar…

ÁTS FERI – Én nem vagyok a személyi kultuszok híve, de akinek annyira fontos, hogy magára tetováltasson valamit tegye, a saját döntése. Láttam saját szlenget másra varrva, nekem kicsit bizarr volt, de persze azért jól esik.

BANKOS – Döbbenet.

RH – PMK Csani hangoztatta nemrég, hogy talán Magyarországon van a legtöbb felesleges, csajozós, szakítós rap a világon. Tény, hogy sok MC-nél billent a hangsúly a szórakoztatás irányába, és egyre kevesebb a “message” a verzékben. Ha arányokban nézzük, hogy osztanád le, mennyire kell legyen egy mc előadóművész, költő, szónok, vagy éppen monociklis, cintányéros bohóc?

GEGE – Szerintem nincs egy ideális arány, vagy jó a cucc, vagy szar. Az MC legyen szónok, előadóművész és költő. Na de azért ezek a dolgok is valamilyen szinten a szórakoztatásról szólnak! Pl. sokan mondják, hogy a szójátékos, nyakatekertrímeléses szövegek hatásvadászok. Ha már költők, ott van pl. Parti Nagy Lajos, vagy Petri György, akiknek sok verse 1-1 nyelvjátékra épül, viszont azért elég komoly gondolatok bújtatnak el a forma mögé. Szerintem a kérdés inkább az, hogy a szórakoztatás szakmai szemmel mennyire értékelhető. Vagyis ha a hasonlatnál maradunk: A monociklin egy bohóc ül, aki semmit nem csinál, csak néha összeüt egy cintányért, vagy egykerekűvel átugrat három tüzes karikán meg 15 kisgyereken 6 labdával zsonglőrködve, aztán elkap egy kosárlabdát és zsákol egy 360-at. Ne legyen tömeges. Ennyi a lényeg!

ÁTS FERI – Mindenki csinálja úgy, ahogy neki jól esik. Én úgy írok szöveget, hogy tudom, örökké megmarad. Amit felveszek az 10, 20, 100 év múlva is ott lesz kódokban valahol. Ezért érdemesnek tartom kétszer is meggondolni mit és hogyan mondok. Ettől némileg már komolyabban állok hozzá, de nem parok rá, öniróniával el vagyok látva elég rendesen.
Hiszem, hogy a legapróbb tettünknek is súlya és következménye van, ezért a helyzethez viszonyítva minden pillanatban újrakeverem az arányokat. Minden szinten. ( Bevallom nem mindig harmónikus arányban… )
2pac (mint mc, költő, aktivista, színész stb…) a tökéletes példa arra, hogy egy ember, egy művész nem korlátozható. Amiért jelenleg is a leginspiratívabb MC-nek tartják külföldön is, az az, hogy az intellgienciájának megnyilvánulásait nem volt hajlandó elfolytani sem a média, sem környezete, de még maga számára sem. Azt írta, és amit, és úgy, ahogy akarta. Nagyon mély szövegei mellett a tv-s megnyilvánulásai és a magánéletéről tudva levő dolgokból az látszik, hogy az önkifejezésének formái között nem válogat, mert stabil eszmerendszere van.
Azt hiszem az az MC, akinek ilyen konkrét és megingathatatlan a világról alkotott képe az bármit csinálhat, mert át fog jönni belőle az üzenet. Ami a legfontosabb.

BANKOS – Mindenki legyen olyan, amilyen. Nem kell minden produkciót szeretni, és ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne közönsége annak, ami nem szólít meg. Elég, ha szórakoztat, nincsenek elvárások.

FAKTOR – Sok ember csak a sérelmekből táplálkozik, ebből is látszik mi zajlik itthon. Depresszió. Köszönöm, de ebben nem veszek részt.

APES – Igazat adok.. Nekem nagyon fontos az üzenet a sorokban, a liricizmus, de persze legyen mindenkiben egy kicsi a sallangból is.. Ízlés dolga, kinek milyen flow és témák adják, lehet a luft is nagyon jó és technikás, de nekem kellenek a komoly verzék és témák… Legyen mondjuk 30-30-30-10.. Rá is gyújtok :)

RH – Beadok két klasszikus pólóidézetet, mit gondoltok erről?

lost

lies

 

APES – Az első egy nagyon fontos alapigazság,ajánlom minden wannabe figyelmébe!
A másodikat egy ősidézettel korrigálnám: rap is business, hiphop is culture!

BANKOS – Unalmas.

GEGE – Az első: Egy MC számára a legfontosabb elem. Enélkül szerintem nem szabadna a májk mögé állni.

a második: Én ilyen képletekkel töltöttem gimiben a matekórákat. Amúgy nem vágom, nem tartom ezt 100%-osan igazolhatónak.

FAKTOR –  Én úgy gondolom, hogy bármilyen üzenet lehet egy pólón, ha valójában nem is úgy cselekszünk vagy gondolkodunk “divatos az üzenetes rap pólót hordani”.

ÁTS FERI – Szerintem éppen, hogy egyre több és finomabbra hangoltabb rap születik olyan témákkal vagy fogalmazásokkal, amik nagyon messze meghaladják más műfajok szövegvilágát – és a korábbi rapzenék nagy részét. Lehet mondani, hogy régen minden jobb volt, de ez egy romantikával átjárt nosztalgia, ami csak idealizálja a múltat. Az az igazság, hogy rengeteg zseniális bölcsesség születik minden nap a világ minden táján. És ez nem csak a rapre vonatkozik. Az az információs hullám aminek a globális társadalom éppen a tetején van kaput nyitott a tudatos élet lehetőségeire és módszereire, amit a hiphop mindig fontosnak tartott, – gondoljunk csak a rendőri brutalitás, a rasszizmus, a szegénység stb. állandóan visszatérő témáira, – egy ilyen szociálisan és individuálisan érzékeny közeg képes volt hasznosítani az elmúlt évtized információs robbanását, és ez érződik a megnyilatkozásukon. – ahogy az usa 60-as évek pszichedelikus mozgalmainak hatása, ami egyébként nyilvánvaló gondolati tőkeként jelenik meg korunk önkifejezéseinek jelentős részében-. Mindenki, aki hallgatja ezeket a zenéket magának érez valamit a mondanivalójukból, azóta mindenki tud maga tanulni mindenről, ezért olyan párbeszéd alakult ki a hiphopon belül, ami messze túlmutat a zenén vagy az elemeken, mert ami igazán összekötheti az embereket az nem a hiphop, hanem a KNOWLEDGE.

RH – Egy általad kedvelt saját 4-8 sorod …

FAKTOR – “Ami neked jó az lehet nekem rossz,
ami nektek vicces az lehet nekik gonosz.”

“Mindenki magának húzza és magának teszi,
Mindenki magának szívja és veszi”

BANKOS – Az utolsó felvételből ez ugrik be:

“Még egy rund? – Szia! – mindig kapucniba’.

Úgy veszek el Szaffiban – mint te – csak az hanghiba.

Busy Bé – Khalifa – nő a tarifa!

Itt Bp a díva – kék fény – Lada Niva.

Mekvárt – Crain – Dilla – Rapmotel villa.

Én leállnék, de visz ami titeket – nem – moziba’

vagy – ez föld! – te mi a? – na nyugi pia!

Ez egy ima – hogy elkerül ma mindenkit a lavina.”
ÁTS FERI – “Amerre járok lebegnek
kavicsok, kövek, sziklák
nyílnak virágok és
visszafelé folyik a víz”

APES – fúú..legyen vmi frissebb:
“..itt nem ropog a paff paff szimplán freestyle brillírozik pár tag
a mi fajtánk nemigen párttag, egy voksunk van, de az is megy a kutyapártnak,
mert kazis a motyónk, és a tölti sem hamis nagyon, szóval belemegyek vakon,
radikalizál, mint marokkót a hasisvagyon
jön a vagyis vagyok, meg az adok kapok,
de ez csak ma hitt haszon, meg a kopott kapuk
faszom, jöhet a katapult,
engedd el magad, mint akihez mama odabújt..”  ésígytovább:)

GEGE – Legyen frissropogós a Mekvártról:

“Be nem állhat a szám, nem úgy mint én.

Ha kisöregnek hívlak, te vagy Lil’ Vén.

Néha Németh Lászlón megyek meg, néha Milnén,

Új narratívát viszek a varrat ívén.

Barna dívát hozok, ütemre szökkenőt,

de van radír, hát írok helyette szőke nőt.

Annyi éve nyomom a reppemnek lassan szőre nőtt,

de mondom nincs követőm, csak kővetőm.”

RH – Legjobb és leggyengébb szkilled a reppelés terén …

GEGE – A legjobb szerintem szövegírás szempontjából a kitekert nyelvjátékok kiagyalása. A leggyengébb gyakran a koherencia meg a kohézió – talán pont az előbbi miatt -, de mostanában gyúrok rá tudatosan!

ÁTS FERI – Azt hiszem mostanra a tartalmat és formát úgy tudom egyesíteni, úgy tudom kifejezni magam szövegileg ahogy szeretném, de a felvétel már nem olyan szenvedélyes, mint amilyen a szöveg alkotási folyamat.

FAKTOR – Fogalmam sincs, erről a közönséget kéne megkérdezni :)

BANKOS – Nehezen tudok lemenni kitalált témákba, inkább az aktuális érzelmek, gondolatok szerint írok. Sokszor olyan flow-t hoz ki belőlem egy beat, ami engem is meglep, ettől élvezetes új zenéken dolgozni.

APES – Baszki :) ..úgy érzem kialakult egy saját flow az évek során,ami mondhatni jellemző és felismerhető.. leggyengébb.. nemistudom.. a hajnali részeg freestyleokba már sok töltelék bele tud szorulni 😀 de inkább döntsön ezügyben olyan, aki ismer.. peace out!
RH – Mondj egy magyar albumot, ami kötelező, megkerülhetetlen darab, vagy csak egy személyes kedvenc …
ÁTS FERI –

meki

 

BANKOS –

mirfilsz

APES – Nagyon sok korszakalkotó kedvenc született már, nehéz kiemelni egyet (a mikrofonpartin kívül persze 😉 ) felhívás jelleggel legyen

dddz

FAKTOR –

mot

amire

labor

 

 

GEGE – Egyet mondani szinte lehetetlen, úgyhogy mondok előbb kettőt, amit véletlenül se kerüljön meg senki, aztán egyet, ami személyes kedvenc:

mot

akphcd-covert_n

 

és a személyes

meki

Elképesztően epic trekkek a 2000-es évek legkorszakalkotóbb tagjaival (SZINTE kivétel nélkül) végigjárva. Ha rég nem hallottad, most tedd be!

RH – Beadok pár fotót, az első pár szó, ami beugrik róla …

woll

GEGE – Romantik = antik rom, Körkorkép, mosolygós, közvetlen.

ÁTS FERI – Divat lett utálni, mert divatos zenét csinál. Szerintem jól ír/nyomja, de nem az én világom. Csinálja mindenki azt ami jól esik neki.

FAKTOR – Pécs!

APES – Garabonciás Backstage :) ..nagyon értelmes, komplex szövegvilág, nagy verbális fantáziával fog meg bármilyen témát… respekt!

BANKOS – Je veux du respect pour le bang, bang, Boogie, boogie, hoogie, hoogie, ha ha!

eec
ÁTS FERI – Hasonló a helyzet. Nem hallgatom, de pozitívat tudnék nyilatkozni.

BANKOS – Chimperator

FAKTOR – Hősök.

APES – Tisztelem a munkásságát, igazi ósuli motoros már ő is. Pacsi!

GEGE – Nyelvtan, Legenda, Alkohol, Black-out!

tiin

BANKOS – Balzac utca (pró) stíl

ÁTS FERI – Bírom Tinket, jó fazon, jó szövegekkel!

GEGE – Rílemszí, példakép, csupaszív, magaahiphop.

APES – Ő az egyik legfigyelemreméltóbb “újhullámos” forma, remélem lesz közös 😉

FAKTOR –  Elég ügyes, Ponzás filling kicsit másképp, bomba.

nooos
ÁTS FERI – az NKS érdemei vitathatatlanok.

APES – Az első kedvenc magyar mc-m volt, és még ma is nagyon odateszi!!

FAKTOR – MC energia, Nos Chez, az Nos Chez!

GEGE – Csillagosötös, mijjafontos, tisztelet, zászlóláb

BANKOS – King!

joey

FAKTOR – Eléggé bejön a flow, olyan mint ha 90-es éveket hallgatnék, szeretem.

BANKOS – Christ Conscious

GEGE – Mr.Robot, jóötvözet, eredetiség, RosszseggJózsi

APES – 95′ till… komoly jövője lehet csapatostul… a flow, a hang, minden klapp

ÁTS FERI – Egyik kedvenc új. Nagyon kemény szövegekkel. Pro Era, 47!

snoop
ÁTS FERI – Egyik régi kedvenc. nagyon komoly sztiló. LBC, 213!

GEGE – Gyepmester, fű, marihuána, gandzsa

FAKTOR – A szipi király, Doggystyle!

BANKOS – Crazy!

APES – No komment :) van egy tag, aki az ő nevén regelt hozzánk, ha kaját rendel mindig kap egy számcímet… nem ismétlünk :)

RH – Legutóbb ezt az albumot hallgattam …

FAKTOR – Jeru The Damaja – The Sun Rises In The East

BANKOS – UFO361 – Ich bin 2 Berliner

ÁTS FERI – Ez nem hiphop, de az Aphex Twin – Syro lemezt hallgattam körbe-körbe, mielőtt ezt kezdtem írni.

APES – Lowkey – Soundtrack to the Struggle ..ha minden igaz comebackkel idén!
de szigorúan utolsó fav trekk: itt

GEGE – Chill Bump – Crumbs! Nagyon jó kis cumó, az utóbbi évek egyik legjobb producer-MC team-upjától!

RH – Mindig van egy klipelemzésünk, random választunk egyet a magyar palettáról, hogyan jellemeznéd ezt a 3 percest?

BANKOS – Őszinte és dühös.

APES – Ismerem a cuccait a netről, a riport után hallgattam  Serrano zenéit… számomra hiteles a forma, a vhs hatású bomló szoc passzol a trekkhez! Nem éppen a szakítós csajozós alkat :) real, hogy a saját világát prezentálja, nekem adja, fog még fejlődni!

FAKTOR – Ügyes, de én már egy kicsit másba vagyok, úgy érzem.

ÁTS FERI – A klip egyszerűen, de hatásosan beszéli el képileg a mondanivalót. Bírom a reppjét a formának.

GEGE – Nálam Serrano teljesen kimeríti a realség fogalmát! Sokkal hitelesebb cucc, mint kb. bármelyik „gengszter” reppjei itthon, és ami még fontosabb, technikailag is sokkal előrébb tart a forma. A klipjei általában – ahogy ez is – jól visszaadják a szövegek tartalmát. Ez a vhs effekt kicsit gagyesz mondjuk egy kettőezertizenvalahányhoz képest, de ez így jó, így van meg az atmoszférája.

RH – Mi az amin éppen dolgozol, mi várható a következő hetekben tőled?

APES – Remélem minél több stúdióidő! van néhány befejezetlen feat, illetve saját projekt, amiket szeretnék minél hamarabb befejezni… előreláthatólag videókázunk is hamarosan, de mindent a maga idejében!

BANKOS – Jön sok új dal és videó.

ÁTS FERI – A következő hetekben más művésznéven más jellegű projektekjeim látnak napvilágot, de ez nem a reklám helye, nincs árukapcsolás! Viszont folyamatosan dolgozunk a stúdióban (pár vendég is megfordult nálunk), így hamarosan megjelenik majd egy erős Sör És Fű Mixtape!

FAKTOR – Sok minden készülődik, aktív év lesz, de ez legyen meglepi!

GEGE – Szeretnék 2 klipet is kidobni a következő hónapban, és remélem hamarosan kijön az új nagylemez is olyan közreműködőkkel, mint… Úgyhogy legyetek rajta!

RH – Last Words ?! …

GEGE – Köszi az interjút az RH-nak, nektek meg azt, hogy végigolvastátok! Kövessétek továbbra is a Bikaszemét, mert ha nem…!

BANKOS – YEAH! HWK! Skip – Skip Gang! Free LOCO! KB 4 Life!

FAKTOR – Szép napot mindenkinek, FL !

APES – Nagyon kösz a felkérést, remélem hamarosan személyesen!! Pacsi minden játékosnak, és ne feledjétek az 5. elemet!! Béke!

ÁTS FERI – FREE LOCO!