ÓSULIS KRÓNIKÁK 1.RÉSZ: BENSKI


07/09/2010 – 09:54 | Feltöltötte:

RH – Indítunk egy új riportsorozatot, amelyben a magyar hip hop gyökereit boncolgatjuk. A régi iskola megszólaltatásával próbáljuk elérni, hogy a mai fiatalok is tisztába legyenek az alapokkal. Elsőként az egykori Árral Szemben frontemberével, Benskivel tesszük ezt. A csapatról az első emlékeim a 90-es évek közepére tehetők, az első Fila Rap Jam, az első komolyabb tehetségkutató az országban. A szokásos másoltkazettaadagért vonatozgattunk fel Győremixhez a Syndicate Shopba, de már akkor mindenki egy új feltörekvő csapatról beszélt a boltban. Beszéljünk egy kicsit azokról az időkről…Leírnád az akkori budapesti állapotot…hogy alakult meg a crew…milyen indíttatásból fogtál mikit…hogy született meg az első 4 trekkes kazitok…stb.

BENSKI – Látnotok kell, hogy annak idején, 15 évvel ezelőtt mi “repperek” kb. a punkoknál, vagy a metálosoknál is kisebb, pár száz fős közösség voltunk Budapesten sok-sok belső klikkel, kaszttal. Az egyetlen bejövő csatorna a Győremix-féle syndicate shop volt és a Yo!MTV Raps… és persze a hétvégi 1db repdiszkó Quick-Luigi-Bootsie-Györemix felállásban. Bootsie-val az 1994-es DMC-n találkoztunk, Jolesbeatz mutatott be egymásnak bennünket. Kiderült, hogy hasonlóan a Premier-féle ütemekre indulunk, a GangStarr produkció mindkettőnk kedvence. Mindketten zenélni szerettünk volna. Volt néhány fellépésünk itt-ott. Kitaláltuk magunknak az együttesnevet, a Bootsie javasolta Az Árral Szemben egyértelmű statementet névként…
Összeálltunk a Homie Crew-val, akiknek addig már több felvételük készült. Mikrokommunaként rögzítettünk közösen pár demót 1995 tavaszán.
Aztán tovább dolgoztunk külön-külön, ebből jött a 4 számos demó: komoly 100 db-os példányszámban. Ez aztán körbeért az országban, elkezdtünk fellépegetni mindenütt.

RH – Hamar elkezdtetek kilincselni a kiadóknál a demókkal. Ez akkor nem egy bevált dolog volt az underground csapatoknál, hiszen csekély esély volt, hogy egy kiadó foglalkozik földalatti hip hoppal. Mégis ti megléptétek, és a Crossroads Records igent mondott rá. Erről ha sztoriznál valamit…

 BENSKI – 1996-ban a demóval elindultunk promózni magunkat, magazinoknál, a Tilosnál igyekeztünk promózni magunkat igen kezdetlegesen. Az Animal Cannibals farvizén gondoltuk, megközelítjük a Warner kiadót is. Aztán év végén megnyertük a Fila Rap Jamet és a következő tavasszal forgatott klippel végül bekerülhettünk az egyetlen audiovizuális médiumba, a Z+-ba. Ez akkor szerintem igen nagy lépés volt, hogy a műfaj a kommersz ingerküszöb fölé törhetett, figyelmet kaphatott a földalatti műfaj – és ezt mi vittük véghez. A Crossroads így harapott rá az anyagra és saját terjesztési csatornáin keresztül promózta az anyagunkat. Mi persze valami “nagyobbat” szerettünk volna és nem tettünk le a major kiadóról sem, de boldogok voltunk azzal, ami akkor volt.

RH – Demókazik után megjelentek nagylemezek országos terjesztésben…Futott a szekér, majd idő után a projekt leállt…Pepita is kiszállt.Feloszlottatok…Mi volt ennek a pontos oka?

 BENSKI – 1998-ban leszerződtünk a Record Express-szel. Onnantól kezdve kezdtük el összeállítani az első LP anyagát, ami a korábbi darabokat gyűjtötte össze részben. Pepitától 1999-ben, az első nagylemez megjelenése előtt váltunk meg. Másképp gondolkodtunk. Kedveljük egymást a mai napig, de azt ő sem gondolhatja komolyan, amit ott, akkor művelt. Professzionálisan gondoltuk űzni a zenélést, nem akartunk hibázni. Őt helyettesítettük Brékóval, de az ÁSZ már csak Bootsie és Benski maradt végleg, ahogy eredetileg indultunk 4 évvel korábban.

Közben fesztiválokon, nagyobb rendezvényeken játszottunk, a heti 2-3 fellépés gyakori volt. 2000 év végén megjelent a második LP, de ennek sajnos már nem szakítottuk le minden lehetséges gyümölcsét. Én 2001-ben úgy éreztem, hogy eljutotam egy olyan pontra, ahonnan 6 év után nem tudom az eredeti szemlélet szerint folytatni és nem vagyok hiteles abban, amit előadóként prezentálok. Nem akartam így folytatni, nem lett volna őszinte. Más erőkkel dolgoztam akkor már.

RH – Miután megszünt az Á.Sz. nem is gondoltál arra, hogy a reppelést tovább űzd ?

BENSKI – Igen, nem igen.  A hip-hop és az emszízés egy elképesztően jó kifejezőeszköz. A legszabadabb csatorna. Csak ajánlani tudom.

RH – Mit gondolsz így évek távlatából, mi az a dolog amit leginkább profitáltál Az árral szembenből ?

BENSKI – A munkámhoz jelenleg elengedhetetlen, hogy konyítsak az audiovizuális produkciókhoz. Hangfelvételek készítéséhez, forgatókönyvek írásához, szakemberekkel való együttműködéshez szükséges minden, amit akkor tapasztaltam. Sokat tanultam akkor, sok érdekes szakemberrel ismerkedtem meg, akikkel ma is megvan a közös respekt, jóllehet már másban vagyunk mindannyian. Az összekacsintás mindig ott van a háttérben.

A másik nagy élmény a távmúltból, amikor Antal Nimród rendező maga jelentkezett 1999-ben, hogy szívesen forgatna nekünk klippet. Már akkor nagy név volt. Emlékszem, amikor a szüleim lakásán találkoztunk megbeszélni a forgatás részleteit. Nagy élmény volt vele dolgozni. Nagyon hálásak vagyunk neki, hogy hozzájárult a produkciónkhoz a Keverjük a betont c. dal klipjének megrendezésével.

A másik dolog, hogy realizáltam, hogy a mai napig sokat jelent egyeseknek az, amit akkor létrehoztunk. Szabó Simon barátom például készített egy kampány keretében egy riportfilmet az észak-magyarországi roma települések állapotáról. Ott egy srác a mi szövegünket reppeli a kamerába, ő az én (17 éves koromban megírt) szövegemet éli meg nap mint nap. Hátborzongató és felemelő ezt látni, hogy a nyomorban valakinek te adsz erőt a múltbéli produkcióddal. Úgy érzem, már megérte. Ennek kapcsán kaptam is felkéréseket a dal (“Nem történik semmi”) újrarögzítésére, de ez még függőben.

RH – Ha ma lennél az a tizenéves Benski, és rapcuccot akarnál kiadni, szerinted miben lenne más mint akkor volt ? Mennyivel másabb a szitu ? Vagy mit csinálnál másképp ?

BENSKI – Semmit. Ugyanazt a csatornát (hip-hop) használnám, csak digitális kiadványaim lennének és nem fénymásolt borítós sokszorosított kazettám, amit bátran már EP-nek neveznék biztosan. Persze forgatnék repklipet is Lágymányoson…

RH – A többiekkel tartod a kapcsolatot ? Mi a helyzet velük ? Bootsie a felszínen van, de Pepitáról vagy Brékóról nem igazán tudok semmit…Brékót sajnálom ha abbahagyta, nagy tehetség volt a törntébölizmben.

BENSKI – Bootsie-val összejárunk, figyeljük egymás dolgait. Óriás tehetség. Bírom a zenéjét, néha leszaladok akár egyedül is fesztiválokra, hogy megnézzem. Pepitáról tudom, hogy operatőrködik és Brékóról csak hírből hallottam.

RH – Egyébként figyeled a mai magyar megjelenéseket ? Mi a véleményed a mai magyar hip hopról ?

BENSKI – Magyar hip-hop? Hm. Nagy merítéssel halászok, csak az unikális produkciókat szúrom ki. Funk, Punnany, Saidék tudtak nekem újat mutatni, illetve a Boba család: Fett és Króm. A kedvenc beatmakereim Schrank Doma, Bootsie és Rendbenman aka Kotta és Boba. Alapvetően nem jellemző, hogy magyar hip-hopot hallgatnék, de örülök, ha felkapom valamire a fejem és hazai produkció. Ajánlom Bootsie lemezét és a Kotta beattape-et.

RH – Mostanában inkább funky-soul partyflyereken láttalak mint dj…Vissza az alapokhoz. Mesélj erről…

BENSKI – A funky nem funky. Az funk, de komolyan. Diggin’ in them crates. Megrögzött kollektor vagyok. 2001 óta gyújtöm a hiphop original samples muzsikákat (souljazz, funk, jazz), aztán belemélyedtem az oldalbugyrokba is. Most ha djzem, csörömpölős funkot és golden age hiphopot játszom, a ritmus a lényeg és az őserő, ami átjön.  A podcastjeimen pedig nusoul, nu bap és nufunk digitális újdonságokat illesztek egybe – itt egy másik megközelítéssel dolgozom, itt cizellált darabokat válogatok össze, összesítem a megelőző hetek, hónapok finom zsákmányait. Nincs megállás. http://soundcloud.com/benskifater – csekkold, ha van időd. A myspace-n is vagyok pár régi beattel.
Legközelebb szeptember 11-én játszom Budapesten a Fogasházban a VZVPosse-val – a Funkey Hustle partisorozatunk tízedik epizódján.
A Soundcloudon pedig most tervezek egy szigor hip-hop podcastet publikálni, csekkoljátok, terjesszétek.

RH – A magánéletben, hogy telik egy napod, mivel foglalkozol ma ?

BENSKI – Gondolatolvasó és esőcsináló vagyok, kreatívként dolgozom a magyar szemfényvesztésben… testhezálló. Egyébként sportolok, és töltődöm kulturálisan minden fellelhető forrásból. A családom pedig Szamoán él…

RH – Mit üzennél egy mai tizenéves kissrácnak, aki éppen mikrofont ragad ?

BENSKI – Először hallgasson körbe, érezze a korszellemet, a standardokat, hogy minek kell megfelelnie. Aztán pedig eressze ki magából, ami benne rekedt és tanulja meg minél cizelláltabban művelni annak előadását. Legyen saját flow. Alakítsd ki a saját világod úgy, hogy reflektálsz a saját világodra. Hiszen a zenélés ugyan kifejezőeszköz, de mások szórakoztatására is csinálod, élvezzék hát mások is. De ne érdekeljen, mit mondanak, Te azt majd tudod :).

RH – Okés, röviden ennyi lett volna. Kösz a közreműködést. Pisz

BENSKI – Peace, Sho, köszönöm az interjút.

 

http://www.myspace.com/benskifater